אחד האירועים המפורסמים בתולדות המערב הפרוע הוא הקרב באו קיי קוראל. לא רבים יודעים כי בהתרחשויות שבשולי הקרב הייתה מעורבת גם צעירה יהודייה עם חיים לא שגרתיים בעליל אשר תרמה רבות להפיכת הקרב הקצרצר למיתוס

הקרב באו קיי קוראל

ב-26 באוקטובר 1881 בשעה שלוש אחר הצהריים נערך במכלאת הסוסים או קיי קוראל שבעיירה טומבסטון הקרב האגדי בין השריפים מורגן, וירג׳יל וויאט ארפ לבין חבורת הבוקרים בראשות האחים אייק וביל קלנטון והאחים טום ופרנק מקלורי. הקרב, שנמשך כשלושים שניות בסך הכל, הפך לאחד הסמלים של עידן המערב הפרוע, שכן הוא ייצג את היעדרם של חוק וסדר ואת קרבות האקדחים שפרצו תדיר ברחובות. העימות הונצח באינספור ספרים וסרטים, כמו למשל בסצנה מתוך הסרט ‘טומבסטון’ (1993).

 

יריבות רומנטית

בעוד שקרב היריות הפך מפורסם, אנקדוטה ידועה פחות היא העובדה שבין הסיבות לעימות הייתה יריבות רומנטית הקשורה באישה יהודייה בשם ג׳וזפין (ג׳וזי) מרכוס. ג׳וזי הצעירה והמרדנית נולדה בברוקלין ב־1860 למשפחת מהגרים יהודים מפרוסיה שלימים עקרה לסן פרנסיסקו שבחוף המערבי. לאחר שמשפחתה נקלעה לקשיים כלכליים דחתה ג׳וזי את הביטחון שהעניקו לה הבית והחינוך היהודי שקיבלה, ובגיל 14 עזבה את סן פרנסיסקו לטובת חיים של אי ודאות וטלטלות שאפיינו את הבהלה לזהב באריזונה. קורות חייה בשנים 1874־1880 אינם ברורים, שכן היא התאמצה כל חייה להסתירם, אך היסטוריונים אחדים טוענים כי יש ראיות לכך שחיה באותן שנים כפרוצה תחת השם סיידי מנספילד.

ג'וזפין שרה מרכוס, סביבות 1880

ג’וזפין שרה מרכוס, סביבות 1880

באוקטובר 1880 היא הגיעה לטומבסטון, שם פגשה את השריף המחוזי ג׳וני ביהן בן ה־33. ביהן התאהב בה והציע לשאת אותה לאישה, והיא נשארה עמו בעיר גם לאחר שחזר בו מהבטחתו. ביהן תמך באותם ימים בבוקרים והיה מיודד עם האחים קלנטון. יופייה ויצר ההרפתקנות שלה שבו את לבו של וויאט ארפ, וב־1881, מעט לפני הקרב באו קיי קוראל, עזבה ג׳וזי את ביהן וחברה לארפ. ספק אם המשולש הרומנטי היה הגורם לקרב באו קיי קוראל, והיסטוריונים אף מציינים שורה של סכסוכים אחרים בין הצדדים – מה עוד שביהן לא היה מעורב ישירות ביריות – אולם נראה כי המעבר של ג׳וזי מרכוס מחבורה אחת לחבורה אחרת הוסיפה שמן למדורה.

וייט ארפ ב-1869

וייט ארפ ב-1869

פרנק מקלאורי

פרנק מקלאורי

ידועים בציבור

לצדו של וויאט ארפ מצאה ג׳וזי לבסוף יציבות מסוימת. השניים חיו ביחד עד יומו האחרון של ארפ ב־1929, אולם הם כנראה לא נישאו מעולם – על אף שג׳וזי סיפרה שהם התחתנו בנישואין אזרחיים על סיפונה של יאכטה ב־1892 – ומעמדם היה של ידועים בציבור. השניים נדדו ברחבי המערב הפרוע, מחליפים את מקום מגוריהם ללא הרף ומתקיימים מהימורים, מניהול בתי מרזח ומעסקים מפוקפקים. אנשים שפגשו בהם לאורך השנים טענו כי הקשר ביניהם היה מורכב, ולצד אהבה היו ביניהם גם מריבות רבות. בשנותיה האחרונות הרבתה ג׳וזי לעסוק בשימור מורשתו של ארפ, ויש לה תפקיד חשוב בהפיכתו לגיבור אמריקני מפורסם. בין השאר היא ניסתה לשכתב או להסתיר עובדות לא נעימות עליו ועל עצמה. ג׳וזפין מרכוס־ארפ הלכה לעולמה ב־1944 ונקברה בקליפורניה לצד וויאט ארפ.

ב-1882 פרצה שריפה באו קיי קוראל. המקום לאחר השריפה

ב-1882 פרצה שריפה באו קיי קוראל. המקום לאחר השריפה