גיליון 37 | סיון תשעג | מאי 2013

הוגה המהפכה // עשהאל אבלמן

העולם שבו צמח קרל מרקס היה גרמני יותר מאשר יהודי. לראשונה הוענקו ליהודים זכויות והם מיהרו לנצלן ולחפש את העושר. הגותו המהפכנית והסוציאליסטית של מרקס אמנם סלדה מכך, אולם בתשתיתה ניתן למצוא יסודות יהודיים משיחיים של תיקון עולם

 

ירושלים עיר מדוגמת // גיל זהר

דגמים תלת ממדיים של ירושלים מן המאות ה-19, ה-20 וה-21 חושפים – בנוסף לאוצר של נתונים על העבר, על ההווה ועל העתיד של עיר הקודש – גם את חזונם של יוצריהם

 

עד היהודי האחרון // שמואל פאוסט

הקהילה היהודית באסטוניה, שנוסדה על ידי חיילים משוחררים מצבא הצאר, לא הייתה אף פעם גדולה במיוחד, אבל הייתה מלאת גאווה. בראשית המאה העשרים היא הייתה לקהילה היהודית הראשונה באירופה שזכתה באוטונומיה תרבותית, והתרבות העברית והיידית שגשגו בה עד שנגדעו בידי הנאצים

 

רוצחי המלכים // אילן אבקסיס

הדרך המקובלת לרדת מכס השלטון באימפריה הפרסית הייתה רצח. מאחשורוש הראשון ועד דריוש השלישי, דור אחר דור, הוחלפו שליטי האימפריה ברציחות, שלעתים היו אכזריות במיוחד

 

ביקורת

כתבי פילון האלכסנדרוני (כרך V), יהושע עמיר ומארן ניהוף (עורכים) // איתמר ברנר

בת, אהובה, ניר רצ’קובסקי // ימימה חובב

 

עוד חוזר הניגון

גבורה יהודית מאפריקה // הילי מויאל

סיפור עלייתם של יהודי אתיופיה הוא מסיפורי הגבורה הציונית היותר מופלאים והפחות מוכרים. השיר הכואב ששלמה גרוניך שר עם להקת שבא מספר על המחיר הנורא של הדרך לארץ ישראל

 

בזמן אמת

כותבת את המיתוס הישראלי – אסתר שטרייט-וורצל // ענת אדלר-טל

 

 

הצד השלישי של המטבע

זכות ראשונים // איתמר עצמון

חלפו כ-300 שנה מאז שהופיעו המטבעות היהודיים הראשונים. אחדים מהסמלים שעל המטבעות הללו מהווים חידה לחוקרים עד היום

 

 

מנבכי הארכיון

איך באמת כותבים שירה מזרחית // יוחאי בן-גדליה

הפלת חומות העיר אלג’יר חשפה את קבריהם של חכמיה הקדמונים וגם את חכמתו של יצחק מרעלי, רב וחוקר. ההתכתבות בינו לבין חוקר הפיוט הגדול חיים בראדי מעידה על כבוד הדדי רב שרחשו זה לזה החכם הספרדי והמלומד האשכנזי