דג בולע דג בולע דג

קטע מתוך גלגל המזלות בפסיפס בחוקוק

פסיפס עתיק הולך ומתגלה בשנים האחרונות בחפירות ארכיאולוגיות בבית הכנסת העתיק בחוקוק. לצד סיפורים מקראיים כמו שמשון הגיבור וקריעת ים סוף, טומן הפסיפס בחובו גם כמה חידות, בדמות אל השמש הליוס, הרפיות ותאור של יונה והדג המזכיר דווקא מסורת מן המדרש

 

הכפר העתיק חוקוק היה כנראה מקום שטוב לחיות בו, לפחות לפי מראה בית הכנסת מהמאה הרביעית שהתגלה במקום. בית הכנסת הגדול, שנבנה מלבנים ומאבני גזית, מחולק למתחמים שונים באמצעות פסיפסים עשירים ויפים. פרופ’ ג’ודי מגנס מאוניברסיטת קרוליינה הצפונית, החופרת באתר מאז 2011, חשפה במהלך השנים את הפסיפסים שכל אחד מהם מורכב מאלפי אבני פסיפס צבעוניות אשר יוצרות ציור באיכות גבוהה. עונת החפירות הנוכחית תרמה יצירות פסיפס מפתיעות נוספות.

ייתכן כי הפסיפס המסקרן ביותר הוא זה המתאר את הסיפור המקראי של יונה, שזו הפעם הראשונה שמתגלה פסיפס המציג אותו. בפסיפס נראה יונה כשהוא נבלע על ידי דג הנבלע על ידי דג גדול ממנו, ומלתעותיו של דג גדול עוד יותר מאיימות לבלוע גם את הדג השני. מגנס סבורה כי הפסיפס אינו מתאר רק סצנה מקראית, אלא מוסיף לסיפור יונה פרשנות מדרשית. לדבריה הפסיפס מושפע ממסורות שבעל פה שהיו מוכרות בחברה היהודית באותה התקופה.

בפסיפס אחר שהתגלה בחוקוק נראה אל השמש הליוס על מרכבה רתומה לארבעה סוסים כשהוא מוקף בגלגל המזלות הכולל בנוסף לחודשי השנה את ארבע העונות. פסיפס זה מצטרף לפסיפסים אחרים מבתי כנסת גליליים, כמו למשל בציפורי, שלמרבה ההפתעה מוצג בהם אל השמש. בפסיפס נוסף נראה מבנה ולצדו גבר מסתת באבן לצד מגדל גדול בתהליך בנייה. רמת הפירוט של הפסיפס מאפשרת ללמוד על טכניקות בנייה עתיקות. לדברי מגנס, אחד המאפיינים הייחודיים של הפסיפסים מחוקוק הוא השימוש הנרחב באלמנטים יווניים רומיים קלסיים, ובהם האנשה של עונות השנה באמצעות כנפיים, והרפיות –  ציפורים גדולות עם ראש אישה המייצגות את רוחות הסערה. פסיפסים מעניינים שהתגלו בעונות חפירה קודמות מציגים את תיבת נוח, את חציית ים סוף ושני דימויים שובי לב של שמשון הגיבור.

נכון לעכשיו, שוחררו לפרסום רק תמונות של מקטעים קטנים מתוך הפסיפס כולו, אולם גם הם מלמדים עד כמה הפסיפס עשיר ואיכותי, כך שבהחלט יש למה לצפות.

פועל בניין, בקטע מתוך סיפור מגדל בבל (?)צילום: ג'ים הברמן

פועל בניין, בקטע מתוך סיפור מגדל בבל (?)