טריו לבוש טוגות

דמות רומית בטוגה קצרה, אחת משלושת הדמויות המתוארות בפסיפס

פסיפס מדהים ביופיו התגלה בקיסריה במסגרת פרוייקט ענק של שחזור ושימור העיר העתיקה

פסיפס מרהיב ונדיר מן המאה השניה או השלישית נחשף לאחרונה בקיסריה, סמוך לגשר הצלבני שהוביל אל העיר. איכותו של הפסיפס מתבטאת בצפיפות גבוהה של האבנים הקטנטנות המרכיבות אותו –  כ-12,000 אבנים למ”ר –  ומתוארת בו שלישיית גברים, לבושים טוגות רומיות בסגנונות ובאורכים שונים, אלא שחלקים מן הדמויות הושחתו ולא ניתן לדעת מי היו. האגורה של קיסריה הביזנטית, אזור ציבורי מקורה למסחר ובילוי, נבנתה מעל לפסיפס מדהים זה סביבות המאה הששית, וכתוצאה מכך הוא ניזוק חלקית מצד אחד, אבל השתמר עד לעת עתה מצד שני.

הארכיאולוגים מתרגשים מכתובת יוונית ארוכה שנתגלתה כחלק מן הפסיפס, אלא שגם היא ניזוקה ולא ניתנת כיום לקריאה. בעתיד אולי יצליחו לגלות בעזרתה יותר פרטים לגבי המבנה, תפקידו ובעליו.

ד”ר פטר גנדלמן וד”ר עוזי עד –  מנהלי החפירות מטעם רשות העתיקות – משערים שהדמויות המתוארות בפסיפס השתייכו למעמד חברתי גבוה: “במי מדובר? תלוי בשימוש המבנה, שטרם הוברר. אם הפסיפס היה חלק מבית אמידים, יתכן שמתוארים בו בעלי הבית. אם המבנה היה ציבורי- הדמויות עשויות לתאר את תורמי הפסיפס, או בעלי תפקיד במועצת העיר”.

ברמתו האמנותית הגבוהה משתווה הפסיפס למוזאיקות שהתגלו באנטיוכיה שבטורקיה, שהיתה עיר ביזנטית מן המדרגה הראשונה.

תרומה חסרת תקדים של קרן אדמונד דה רוטשילד, למעלה מ-100 מיליון ₪, לפרוייקט השחזור והשימור של קיסריה העתיקה, מאפשרת גם לחשוף ולשמר ולהנגיש את שתי השכבות הארכאולוגיות האלה זו למעלה מזו. לבסוף יוכלו המבקרים להלך באגורה הביזנטית ולראות את הפסיפס שנקבר תחתיה.

גילוי הפסיפס באזור זה של קיסריה, שטרם נחפר באופן  אינטנסיווי, מנבא כי השקעת הענק בשדרוג הנמל העתיק על תקופותיה הצלבניות, הרומיות וההרודיאניות, עתיד להניב אוצרות ארכיאולוגיים יקרי ערך.