מאת: זאב קינן
100 | תשרי תשעט | אוקטובר 2018

הסיפור המר של הסוכר // אורי מאיר-צ’יזיק

נראה לנו שאוכל הוא עניין פרטי בין אדם לגופו, אך התאווה האנושית למתוק הניעה תהליכים פוליטיים, גאוגרפיים וכלכליים שחצו יבשות וחילקו את בני האדם למעמדות. סיפור מתוק ומר

 

חמין מכל סוג ומין // שמיל הולנד

החמין הוא כמו סיפור עממי עתיק. בכל מקום מערבבים בו מרכיבים מכל הבא ליד, מניחים על מקור חום חלש וממשיכים לספר את הסיפור. קיבוץ גלויות בתוך הסיר

 

אתם אני לא אוכל // יאיר פורסטנברג

בימי בית שני פשט המנהג לא לאכול עם נכרים ולהתייחס לאוכל שלהם כטמא. אבל ההבחנות לא נעצרו שם והבדלים בין רמות שונות של הקפדה מנעו גם מיהודים לאכול אלה עם אלה. אילו קשרים נוצרו בין קבוצות שחששו לאכול זו עם זו, ומה השתנה עם חורבן הבית?

 

טעם העבר // אפרים לב, גיל גמבש, גיא בר-עוז, אורי ירמיאס

אנחנו רגילים להתרשם ממבנים, מחפצים וממלים שנותרו מהעבר, אך האם אפשר גם לטעום מהעבר? חוקרים מאוניברסיטת חיפה הופתעו למצוא עצמות רבות של דג תוכי בין שאריות מזון בחפירות שנערכו בשבטה וניסו להבין איך אכלו דגים במרחק כה גדול מהים ומה היה טעמם

 

עוד חוזר הניגון

סרנדה לעדה, לאה נאור ומשה וילנסקי // עטר פלג

 

מנבכי הארכיון

המטבח בחזית // הילה כהן

עתות מלחמה הן עתות מחסור גם עבור מי שנותר הרחק מהחזית. היישוב היהודי המאורגן בארץ ישראל דאג לא לשכוח את העורף ואת הצלחת בזמן המלחמה. מדריך לעקרת הבית הקרבית

 

מסע בזמן

שוק הכרמל // תמר הירדני

 

ביקורת סרטים

הבלתי-רשמיים, במאי: אלירן מלכה // ענבר רווה

בעקבות האנשים הפרטיים שקפצו לקלחת הפוליטית והקימו את תנועת ש”ס

 

ביקורת ספרים

אירופה אחרי הרפורמציה, היינץ שילינג // מוטי בנמלך

 

איש אחד

משה מנדלסון // רונן פוקסמן

 

אמנות ההיסטוריה

הרבי ונכדתו, מארק גרטלר // נעמי סמואל