102 | טבת תשעט | דצמבר 2018

 

לילי הביניים // ענת קוטנר

כותבי ההיסטוריה הולכים אחרי המעשים הגדולים. השינה, כך נראה לנו, היא מן המעשים הפשוטים שלהיסטוריה אין נגיעה בהם. מתברר שאין דבר שההיסטוריה לא נוגעת בו ומשנה אותו. איך ישנו באירופה הקרה והחשוכה בשלהי ימי הביניים?

 

ההצלה הגדולה // אילה נדיבי

בסוף מלחמת העולם השנייה, כשהגיע תורם של יהודי בודפשט להישלח לאושוויץ, עמד לצדם מבצע ההצלה שהתרכז בבית הזכוכית. בזכות חוצפה יהודית, עזרה מחברים הונגרים וגיבוי של הקהילה הדיפלומטית בבודפשט הצליחו הפעיל הציוני משה קראוס והדיפלומט השוויצרי קרל לוץ להציל עשרות אלפי יהודים

 

סהר באפלה // תהילה ביגמן

לאנוסים היהודים יש מקום של כבוד בהיסטוריה היהודית, אבל מה אנחנו יודעים על המוריסקוס? הנוצרים כבשו את ספרד המוסלמית בתקופת תור הזהב שלה, וגם המוסלמים ידעו את נחת זרועה של האינקוויזיציה

 

להתנצר ולהישאר יהודי // מנחם קרן-קרץ

כשיצחק לייב יוסוביץ החליט להמיר את דתו לנצרות ולהיות מיסיונר הוא לא חשב שזה צריך למנוע ממנו להיות יהודי, לעזור למהגרים יהודים ולהילחם באנטישמיות. את התהום שבין האמונה היהודית העתיקה לבין הדת הנוצרית הצעירה ממנה מאכלסים מאז עשרות ארגונים ובהם אלפי נוצרים הרואים עצמם כיהודים

 

עוד חוזר הניגון

יש לי סימפטיה, מאיר ויזלטיר ושלמה גרוניך // עטר פלג

 

אמנות ההיסטוריה

קרבן הקנאות, מיקולה פימוננקו // נעמי סמואל

 

מסע בזמן

רחוב שושנה בקריית משה, ירושלים // תמר הירדני

 

איש אחד

הרב משה די ליאון // ישי דיטשר

 

ביקורת תערוכה

דוד רובינגר – אמת צילמתי, מוזאון ארץ ישראל // עמיס עסיס

 

ביקורת ספרים

מתי ואיך היגרו הערבים והמוסלמים לארץ ישראל, רבקה שפק-ליסק // ימימה חובב