מאת: זאב קינן

105

שרה מעבר לדממה// צבי גולני

המשטר הסובייטי לא קיבל בברכה פעילות יהודית. בין המעטים שהעזו להתנגד לכך הייתה זמרת אופרה שהחלה לשיר ביידיש ובעברית ואף שיתפה פעולה עם סוכנים ישראלים. הופעותיה של נחמה ליפשיץ היו מוקד משיכה ליהודים אשר חיפשו ניגון עתיק שהזכיר להם את זהותם ואת הקהילות שחרבו

 

להאמין ולהחלים // אפי הלפרין

ברחבי העולם פועלים עשרות בתי חולים יהודיים. איך התגלגלו בתי החולים להיות מזוהים עם דת ולמה יהודים היו צריכים בתי חולים נפרדים?

 

משחקים ברחובותיה // טלי ברנר

מבוגרים אוהבים להתרפק על משחקי הילדות שלהם מקלאס וגוגואים ועד חמש אבנים. ברבות השנים אובדים זיכרונות הילדות שאיש לא טרח לתעדם, אך אפשר לעתים למצוא אזכורים שלהם בעיקר בכתביהם של מבוגרים זועפים הדנים על משחקי הילדים. מבחר משחקים משלהי ימי הביניים ועד העת החדשה המוקדמת

 

דעיכתה של אימפריה // מרדכי ניסן

אל מול אתגרי המערב ניסה הסולטן עבדול מג’יד להנהיג רפורמות באימפריה העות’מאנית. הרפורמות, שכונו תנזימאת, כוונו להעלות את האימפריה על מסלול של מודרניזציה. מה קרה בדרך שהפך את הרפורמות לשלבים בדעיכה, ומה ניתן ללמוד מכך על תורכיה של היום?

 

פני הדור // זאב קינן

היכולת לכסות את הפנים בדמותו של מישהו אחר ולהעמיד פנים אחרות קסמה לבני אדם כבר בתקופה הפרהיסטורית. בין אם השימוש במסכה היה לצורך דתי ובין אם היה לצורך תאטרלי בלבד היה בו תמיד קסם מיוחד. תחנות בחיי המסכה

 

מסע בזמן 

סיפור חסידי בכפר // תמר הירדני

מי הם החסידים של כפר חסידים, ואיך הם הגיעו מערבות פולין לרקוד הורה עם המושבניקים מנהלל? מעשייה חסידית בעמק זבולון

 

מנבכי הארכיון

בעקבות הילדים האבודים // הילה כהן

שני אלבומים בארכיון הציוני מגוללים את סיפוריהם של מי שאיבדו את משפחותיהם בשואה וגדלו בין נכרים. ארגונים יהודיים עמלו להחזיר את הילדים לחיק העם היהודי ותיעדו את מעשיהם

 

עוד חוזר הניגון

ירושלים עיר הקודש, עמנואל הרוסי // עטר פלג

הניגון שעבר מהחסידים לחלוצים החוצבים אבנים לבניין ירושלים, אבל למה ירושלים צריכה לתת יומיים?