מאת: זאב קינן

 

מאימתי סופרים שעות? // אשבל רצון

איך חילקו הקדמונים את היום לשעות? מתברר שהייתה יותר מדרך אחת לעשות זאת. בין החלוקות השונות של היום ליחידות קטנות יותר מתבלטת שיטת חלוקה המופיעה בספר חנוך, מהספרים החיצוניים. שיטה זו ניסתה להטמיע בחלוקת היום סמלים יהודיים ואף מצאה בכך תועלת אסטרונומית

 

היסטוריה  ציונית במספרים // חזקי שוהם

כל תלמיד תיכון יודע לחלק את ראשית הציונות לעליות השונות ולאפיין כל אחת מהן. מניין הגיעה החלוקה הזו? מסע אל עיתוני התקופה חושף שהראשונים שדיברו על העלייה השלישית התכוונו בכלל למשהו אחר

 

הגדת הדֶּבֶר // יעקב בן-זאב

הערות בשולי הגדה שנכתבה על ידי יעקב בן שלמה מפנות אותנו למכת הדבר שחוו הסופר ומשפחתו במגפה שפקדה את אירופה. נראה כי הסופר שנפרד מבתו הגוססת במהלך העתקת ההגדה הזדהה עם המצרים מוכי הדבר לא פחות מאשר עם בני ישראל שיצאו לחירות והתעקש לראות בדבר מכה משמים

 

גלות בצל שעון השמש // תמר הירדני

בעת לימודיו בישיבת מאה שערים מצא משה שפירא דרכים ללמוד אסטרונומיה והפך מומחה לשעוני שמש. אחד משעוני השמש הורה לו את הדרך החוצה מירושלים, וזה היה דווקא שעון השמש שאותו הוא לא בנה

 

ביקורת תערוכה

בעקבות הזמן האבוד – אוסף השעונים במוזאון לאמנות האסלאם // עמית עסיס

בימינו כמעט שאי אפשר לברוח מהשעונים הדיגיטליים הנראים בכל מקום. ביקור באוסף השעונים המוצג במוזאון לאמנות האסלאם מחזיר אותנו לזמנים שבהם מדידת הזמן הייתה יקרת המציאות

 

ביקורת ספרים

נער האופניים, אלי עמיר // עמית עסיס

 

אמנות ההיסטוריה

נוף מדוכדך, צייר: יצחק (איסק) איליץ’ לויתן // נעמי סמואל

 

עוד חוזר הניגון

להשתחרר מהזמן – ‘עבדי זמן’, ריה”ל. לחן: אתי אנקרי // עטר פלג

רבי יהודה הלוי, שראה עצמו כבול בסוף מערב, רצה להשתחרר גם מכבלי הזמן שלהם משועבד כל אדם במערב ובמזרח בימינו כמו בימי הביניים