גיליון 20 | טבת תשעב | ינואר 2012

 

מיסטיקה ואהבה בערבות האסלאם // חגי מזוז

ח’ליפים, מנהיגים, חכמי דת, אמנים ואפילו רבנים הושפעו עמוקות מהזרם המיסטי רודף השלום, הדעת והאהבה של האסלאם. שורשי הזרם הסוּפי נעוצים כבר בראשית האסלאם, אולם רק בימיו של צלאח א-דין זכתה התנועה להשפעה משמעותית

 

דרווישים בבית הכנסת // שי סקונדה

יהודים סוּפים היו תופעה רווחת למדי בימי הביניים, כאשר האופי הפתוח והרוחני של הסוּפיות אפשר להוגים יהודים לקבל ממנו תכנים רוחניים רבים בלי לוותר על שייכותם למסורת היהודית

 

טסים על פני המים // הלל אורי

קווי התעופה האזרחית הראשונים בארץ ישראל לא השתמשו כמעט בשדות תעופה יבשתיים. המטוסים של חברת אימפריאל איירווייז השתמשו בכנרת כתחנה בדרך מלונדון למזרח הרחוק

 

קנאות בונה ומחריבה // נח חכם

הקנאות הדתית של החשמונאים, שגררה מעשי טבח באחיהם המתייוונים, הולידה אידאולוגיה שלפיה קנאות מביאה לניצחון. את מחיר הקנאות שילם העם היהודי בימי המרידות ברומאים

 

זיכרון הבן הנעלם // זאב לכיש

על ההצלחה המזהירה של ליל הגשרים ביוני 1946 העיב הכישלון בגשר א-זיב שבו נהרגו 14 לוחמים. אחד מההרוגים היה בנו של הצייר לודוויג בלום. האסון חיבר את בלום עמוקות לחברים של בנו מהפלמ”ח והוא צייר אותם במהלך הקרבות. ציורים שהם זיכרון חי לבן שנעלם

 

הרמת מסך הברזל // זלאטע זרצקי

ברוסיה הסובייטית הסגורה ומסוגרת חיממו דרמות סוערות מן העבר הרחוק את הלב והציתו את להבות התחייה היהודית. התאטרון המחתרתי של מסורבי העלייה בברית המועצות לשעבר היה מקור לעיצוב זהות עצמית לאומית

 

ביקורת

פרנץ קפקא – ביוגרפיה, ניקולס מארי // עשהאל אבלמן

 

הצד השלישי של המטבע

האור בקצה המנהרה // איתמר עצמון

מטבעותיו של מתתיהו אנטיגונוס, אחרון המלכים של בית חשמונאי, שונים ומיוחדים ממטבעות התקופה האחרים. המטבע שטבע בימיו האחרונים נושא את סמל המנורה, עדות לניסיון נואש לגייס את העם לעמוד לצדו

 

מנבכי הארכיון

לא יום ולא לילה // יוחאי בן-גדליה

מכתב של בחור ישיבה ליטאי מ-1884, חף מכל התייחסות רגשית ואישית למשפחתו הקרובה, עוסק כולו בשאלת ההיתר ללמוד שפות זרות ומדעים. הרקע למכתב איננו אידאולוגי ומחברו מתנצל על שאינו יכול להגות בתורה יומם ולילה

 

בזמן אמת – ראיונות עם אנשים שעושים היסטוריה

צליל פוליטי מהעיירה – קובי אוז // ענת אדלר-טל