מאת: זאב קינן
גיליון 22 | אדר תשעב | מרץ 2012

אסתר המלכה העברייה // חזקי שוהם

בשנות העשרים של המאה העשרים הפכה אסתר המלכה בתל אביב מדמות היסטורית למייצגת של יופי נשי במסגרת תחרויות ‘מיס פלשתינה’. ביקורת ציבורית חריפה ליוותה את הישגיהן של מלכות היופי שניצלו את תהילתן הרגעית כדי להיחלץ מהאלמוניות

 

קרבה מסוכנת // טל אילן

מאז ומעולם נחשבו נשים עצמאיות לאיום. אישה עשירה ומיוחסת שנישאה שלוש פעמים, מאהבת של בנו של הקיסר – ועוד יהודייה – נתפסה כסכנה גדולה ליציבות האימפריה הרומית. קבלו את ברניקי, הנסיכה היהודייה

 

מחאה בתחפושת // ימימה חובב

בחגיגות פורים בקהילת וורמייזא במאה ה-17 נהגו הנערות להיכנס לעזרת הגברים ולהקיף את הבימה. האם מדובר במחאה פמיניסטית? לאו דווקא; קריאה מדוקדקת בין השורות על טקסי פורים ועל טקסים נוספים בקהילה, מלמדת על מעמדן האמיתי של נשות הקהילה ועל מה שהטריד באמת את הנערות

 

מבשרת את המהפכה // חנה קהת

דמותה של ריינא בתיה, אשתו הראשונה של הנצי”ב מוולוז’ין, אינה מוכרת ברבים. הוויכוחים עם אחיינה הצעיר, רבי ברוך אפשטיין, מלמדים על למדנית שקדנית מרירה וכאובה שהעדיפה את דפי הגמרא על הסירים והכביסה

 

צלילי מולדת חדשה // שרה ברנע

פחות מחמש שנים חייתה שולמית רופין בארץ ישראל, ובהן הספיקה להקים את בית הספר העברי הראשון למוזיקה. אהבתה לבתה רות ולבעלה ארתור הותירה רושם רומנטי עז ביומניו

 

ביקורת

מרטין בובר – מבט מקרוב, לימור שריר // עשהאל אבלמן

 

הצד השלישי של המטבע

בשם הצלב // איתמר עצמון

המטבעות של ממלכת ירושלים הצלבנית סימלו את הפיכת הארץ מאזור רדום לממלכה נוצרית שוקקת חיים. הצלבנים, שחרדו לכלכלה בממלכתם הצעירה, לא מיהרו לוותר על השפה הערבית ועל המסרים המוסלמיים

 

מנבכי הארכיון

מוסמכת לשחוט // הדסה אסולין

בעיר פדובה הוסמכה אמיליה מורפורגו לשחוט עופות על ידי רב העיר שהקפיד על קלה כחמורה. על אף שקיים היתר הלכתי תאורטי, לא בטוח שבקיבוץ שבו התיישבה באחרית ימיה היו ששים לנצל את מומחיותה

 

בזמן אמת – ראיונות עם אנשים שעושים היסטוריה

האישה שלנו בביירות – שולמית כהן-קישיק // ענת אדלר-טל