עתיק וצעיר לנצח

תערוכה חדשה במוזאון ישראל מציגה את מקורות ההשראה לדמותו של פיטר פן באל הטבע היווני פאן. התערוכה מדגישה את ההקשר התקופתי שבו עלה המחזה פיטר פן על במת התאטרון. בראשית המאה העשרים עמדה לונדון האפלולית בשיאו של תהליך תיעוש ועיור שגבה מחיר סביבתי ואנושי. המצב גרר געגוע לטבע הפראי והאדיר את דמותו של האל פאן, חציו אדם חציו תיש, שהיה מושך ומפתה אך גם מסוכן.

אוצרת התערוכה רחל קן-קריינין אמרה:

“כיוון שבאותן שנים רוב האוכלוסייה התגוררה בערים קרות ומנוכרות היה זה מאוד טבעי שהאומה הבריטית תאמץ אל חיקה את אל הטבע הקדמון ואת הילד הנצחי פיטר פן. קווי הדמיון בין האל לדמות הספרותית באים לידי ביטוי לא רק בשם ובחליל הרועים המשותף לשניהם, אלא גם בתכונות אופי משותפות. כמו בפאן, גם בפיטר יש ניגודים – מוסר מפוקפק ואלימות, אך גם אומץ לב, נכונות להקרבה ועליצות. כמו האל פאן, גם פיטר גדל בלי אם וחי מחוץ לעולם התרבותי”.

בתערוכה ‘פיטר ופאן: מיוון הקדומה אל ארץ-לעולם-לא‘ יוצגו פסלים, תבליטים וציורי קיר של האל פאן שהושאלו מהלובר בפריז, מהמוזאון הלאומי באתונה, ממוזאונים בארץ ומאוספי רשות העתיקות, ולצדם יוצגו מהדורות וטיוטות של ספרי פיטר פן, קטעי אנימציה וסרטים העוסקים בדמותו.

התערוכה תוצג עד י”ג בכסלו תש”ף (11.12.2019)