אמנות הידידות
חייו הקצרים והטרגיים של הצייר היהודי אמדאו מודיליאני (1884־1920) – צאצא של הפילוסוף המפורסם ברוך שפינוזה – החלו בליבורנו שבאיטליה. בגיל 21 עבר לפריז כדי ללמוד אמנות ולהשתלב בעולם האמנות של עיר האורות. כיום מוכר מודיליאני כאחד הציירים החשובים בעידן המודרני, והוא ידוע בעיקר בזכות ציורי העירום ובזכות דיוקנאות בסגנון האקספרסיוניזם המודרני המתאפיינים בפנים ובצוואר מאורכים שצייר. אולם ציוריו לא זכו להכרה בימי חייו, והוא נפטר משחפת בגיל 35 בחוסר כל. אשתו ואם בתו התאבדה בעקבות מותו כשהיא בהיריון.
ז׳אק ליפשיץ – פסל יהודי יליד ליטא וידידו הקרוב של מודיליאני – הזמין מהצייר את הדיוקן הכפול שבו נראים ליפשיץ ואשתו המשוררת היהודייה ילידת רוסיה ברטה קיטרוסר במטרה לסייע לו כלכלית. מודיליאני סיים את הציור תוך יומיים, ובתמורה נתן לו ליפשיץ לדבריו ״עשרה פרנקים ומעט אלכוהול״. ליפשיץ, שביקש להגדיל את התשלום לחברו, שכנע את מודיליאני להקדיש לציור שבועיים נוספים תמורת תשלום נוסף. ציור זה ידוע בזכות מורכבותו ובזכות הצלחתו לתפוס דמויות נוגדות במראן. ליפשיץ לבוש בהידור וידו מונחת כבדרך אגב על כתפה של ברטה. פניהם כמו עטויים במסכה וחושפים רמזים עדינים על אישיותם: החושניות המעודנת של ברטה, עיניה ושפתיה הגדולות, צווארה ההדור ופניה המביעות אדיבות; לעומת דמותו של ז׳אק המשדרת גאווה עצמית, תווי פניו קטנים ודחוסים פנימה כאילו הוא מרוכז וחושד, והוא עומד מעל אשתו במבע של שליטה והגנה.