טבעת עתיקה בערוגות המושב

טבעת ברונזה מימי הביניים נחשפה במושב היוגב בעת עבודות גינון ועישוב. ד”ר יאנה צ’חנוביץ’, ארכיאולוגית מרשות העתיקות, מוסרת שהטבעת מתוארכת למאות ה-12–15 לספה”נ. על הטבעת מגולפת דמות גבר קירח ולידו מקל – תיאור מקובל של ניקולאוס הקדוש, פטרונם של עוברי הדרכים. עולי רגל נוצרים נהגו לשאת על גופם דמות של ניקולאוס הקדוש לצרכי הגנה ושמירה. יתכן שהטבעת היתה שייכת לעולה רגל שהלך על הדרך הראשית מלגיו להר התבור, דרך שעוברת ליד מושב יוגב של ימינו. מלבד שמירה על עוברי דרכים, יוחסו לניקולאוס הקדוש מעשי נסים ומתן מתנות בסתר, ודמותו התגלגלה ל”סנטה קלאוס” – מחלק המתנות בחג המולד.

מי שגילה את הטבעת הוא הגנן דקל בן שטרית, שהיה עסוק בעבודות גינון ועישוב במושב היוגב שבעמק יזרעאל, כשהבחין בטבעת נחה בין העשבים. הוא הרים את הטבעת ובחן אותה, וראה שחרוטה עליה דמות אדם. בהמשך פרסם את תמונת הטבעת בפייסבוק כדי לקבל מידע על אודותיה, וכך נוצר קשר עם ד”ר דרור בן יוסף, מרשות הטבע והגנים, שקישר את בן שטרית לרשות העתיקות. דקל בן שטרית יקבל תעודת הוקרה על אזרחות טובה.

ניר דיסטלפלד, מפקח מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, משבח את התנהגותו הטובה של דקל בן שטרית ומעודד את מי שנמצא במצב דומה לנהוג כמוהו: ליצור קשר עם רשות העתיקות ולמסור להם את הממצאים.

הטבעת ועליה ניקולאוס הקדושצילום: קלרה עמית, רשות העתיקות

הטבעת ועליה ניקולאוס הקדוש