מסגד עתיק ברהט

מסגד עתיק בן כ-1200 שנה התגלה בחפירה בשוליה של העיר הבדווית רהט מצפון לבאר-שבע. זהו מסגד פתוח שלידו נמצאו שרידי בתים וכן חווה חקלאית מן התקופה הביזנטית (במאות ה-7-6 לספה”נ). בתמונה מצילום האוויר ניתן להבחין בבירור במבנהו של המסגד הקטן, ובמח’רב – גומחת התפילה הפונה דרומה לכיוון העיר הקדושה מכה.

שחר צור וד”ר יוחנן (ג’ון) זליגמן, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, ציינו

צילום אוויר של המסגדאמיל אלדג'ם

צילום אוויר של המסגד

“מסגד כפרי – מקומי מתקופה קדומה זו, הוא ממצא נדיר במזרח התיכון ובעולם בכלל, ובפרט באזור שמצפון לבאר שבע, בו לא נתגלה מבנה דומה עד כה. בתקופה זו ידועים מסגדים גדולים בירושלים ובמכה, אך כאן ישנה עדות לבית תפילה קדום, שנראה כי שימש את החקלאים תושבי האזור. מצאנו שרידי מסגד פתוח לשמיים – מבנה מלבני ולו “מחרב” – גומחת תפילה – הפונה דרומה, לכיוון מכה. מאפיינים אלה, מעידים על שימושו של המבנה לפני מאות רבות של שנים”

בחפירה השתתפו בדווים תושבי האזור וגם בני נוער מהיישובים באזור, ובהם מיתר, גבעות בר ובית קמה. זאת, כחלק ממיזם ההנחלה אותו מובילה רשות העתיקות בשנים באחרונות, במסגרתו מועסקות קבוצות מאורגנות של בני נוער בתקופת החופש הגדול בחפירות ארכאולוגיות. כך, הם  מרוויחים שכר הוגן, נוגעים בעבר, וגם צוברים חוויות לכל החיים.

בני נוער השתתפו בחפירהענת רסיוק, רשות העתיקות

בני נוער השתתפו בחפירה

פרופ’ גדעון אבני, מומחה לתקופה ברשות העתיקות, הסביר את חשיבותו של הממצא:

“מדובר באחד המסגדים הקדומים ביותר המוכרים מתקופת ראשית הגעת האסלאם לארץ ישראל, לאחר הכיבוש הערבי של שנת 636.  מציאתו של מסגד בסמוך ליישוב חקלאי בין באר שבע לאשקלון, מצביעה גם על תהליכי השינויים התרבותיים והדתיים שעברו על הארץ במעבר מהתקופה הביזנטית לתקופה המוסלמית הקדומה. גילויים של היישוב והמסגד שבצידו, תורמים משמעותית ללימוד תולדות הארץ בתקופה סוערת זו. על פי המקורות ההסטורים האסלאמיים, מיד לאחר הכיבוש חילק השלטון המוסלמי החדש נחלות אדמה לפקידיו הבכירים, ובהם לעומר אבן אל עץ –  אחד מראשי הצבא הערבי, שכבש את ארץ ישראל וסוריה. המשך החפירות באתר, יענה, אולי, על שאלת ייסוד היישוב והמסגד שבצדו והקשר שלו לכובשים הערביים של ארץ ישראל.”

רשות העתיקות והרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב בוחנות בימים אלה כיצד ניתן לשלב את הממצא הייחודי בשכונה החדשה שתבנה בעיר.

.