מסרים מסתוריים על דולמנים

תחריטי קיר שהתגלו על קירות קברים ענקיים בני כ-4,200 שנה המכונים “דולמנים”, מתפענחים לראשונה במחקר חדש

בלב שמורת הטבע יהודיה, מסתתר מפתח להבנת עולמה של תרבות בנאים מסתורית קדומה. מחקר חדש של חוקרים מרשות העתיקות והמכללה האקדמית תל חי, מגלה ארבעה דולמנים – מבני קבורה ענקיים בגליל ובגולן, בהם הותירו הבנאים מוטיבים אמנותיים על הקירות. אמנות הסלע שנחשפה כעת, שופכת אור על עולמם של בני התרבות הקדומה אשר הקימו אותם.

דולמנים – מבני קבורה?

הדולמנים הם מבנים הבנויים מסלעים ענקיים, והם אחת התופעות הארכיאולוגיות המרשימות ביותר בארץ ישראל. מקובל על רוב החוקרים כי מבני האבן הענקיים האלה הוקמו בתקופת הברונזה הביניימית, לפני 4500-4000 שנה. אלפי דולמנים נסקרו בגליל העליון ובגולן, ומקובל להניח כי אלה מבנים ששימשו לקבורה. עד היום, לא זכו הדולמנים ובני התרבות שהקימו אותם, בתשומת הלב הראויה. בשנים האחרונות מתעורר עניין מחודש בחקר הדולמנים במזרח התיכון, והמחקר מניב גילויים חדשים ומרתקים.הדולמן בקיבוץ שמיר

פשר הסימנים

בדולמן שבשמורת היהודיה זיהתה פקחית של רשות הטבע והגנים חרותות של בעלי חיים בעלי קרניים, כיעלים, דישונים ופרות בר. בדולמן אחר, עוצבה אבן הכיסוי הענקית כפרצוף אנושי ובדולמן נוסף, התגלה פאנל ובו צורות גיאומטריות שנחרת בסלע.איור להמחשת ציורי הקיר בדולמן שבשמורת טבע יהודיה. איור: חגית טחן, רשות העתיקות. צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות.

 

פרופ’ גונן שרון, אחד מכותבי המאמר מסביר:

לפני שנים אחדות התגלה פאנל ובו ציורי קיר בתוך דולמן ענק בשדה שסביב קיבוץ שמיר. זו הפעם הראשונה בה תועדה אומנות סלע בהקשר של דולמנים במזרח התיכון. בעקבות תגלית זו, פתחנו בפרויקט מחקר לאיתור ותיעוד אומנות בדולמנים ברחבי ארץ ישראל. סקרנו עשרות דולמנים ברחבי הגליל העליון והגולן בניסיון לחשוף את עולמם של בני תרבות מסתורית זו, שהתקיימה לפני למעלה מ-4000 שנה והותירה אחריה רק דולמנים כעדות לתרבותם העשירה.

לדברי אורי ברגר, ארכיאולוג גליל עליון ברשות העתיקות:

עד היום אותרו דולמנים רבים בארץ ובמדינות השכנות, אבל לא ידענו כמעט כלום על ציביליזציית בנאי-העל הזו, מעבר לשרידי הבנייה אדירים שהם הותירו אחריהם כעדות לקיומם באזור. חרותות הסלע פותחות לנו, בפעם הראשונה, צוהר לתרבות שעומדת ברקע הקמתם של הדולמנים. בקריית שמונה נמצא סלע אדיר ששימש לקירוי של תא קבורה ועוצב כפרצוף אנושי. בשמורת הטבע יהודיה נדהמנו לגלות שבע חיות בעלות קרניים מסוגים שונים בקומפוזיציה מורכבת, שנחרתו על קירות תא הקבורה.

גונן שרון ואורי ברגר בתוך הדולמן בשמורת נחל יהודיה. צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

עם הגילויים החדשים בדולמנים ניתן יהיה, אולי, להתחיל ולזהות את מערך האמונות, תפיסות העולם והסדרים החברתיים של האוכלוסייה המסתורית.