מאגר מים בן 2,700 שנה נחשף בראש העין

מאגר המים שנחשף בראש העין, מבט מבפנים

חפירות הצלה הנערכות לפני מיזמי בנייה ברחבי הארץ הן כבר מזמן אחד מהאמצעים החשובים ביותר המביאים לתגליות ארכאולוגיות מרשימות. כך קרה לאחרונה בעת חפירה שנערכה לפני הקמת שכונת מגורים בראש העין. במקום נחשף מאגר מים מרשים בגודלו בן כ-2,700 שנה. גלעד יטאח, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, סיפר על התגלית החדשה:

קשה שלא להתרשם ממראהו של החלל התת קרקעי הגדול שנחצב לפני שנים כה רבות. בעת העתיקה אגירת מי גשמים הייתה צורך בסיסי ביותר. באזור יורדים כ-500 מילימטר גשם, ונראה כי גשמי החורף מילאו את המאגר בנקל. על דפנות המאגר, סמוך לכניסה, זיהינו חריתות של דמויות אדם, צלבים ועיטור צמחי אשר ככל הנראה נחרתו בתקופה מאוחרת יותר בידי עוברי אורח. בסך הכל זיהינו שבע דמויות אשר גודלן 15-30 ס”מ. לרוב ידיהן מונפות באוויר, ונראה שחלקן מחזיקות חפץ כלשהו.

מאגר המים נבנה בתחומו של מבנה גדול, ונראה כי המבנה והמאגר נוסדו בשלהי תקופת הברזל, בסוף המאה השמינית או בראשית המאה השביעית לפסה”נ. המבנה עצמו ננטש במהלך התקופה הפרסית, אך המאגר היה פעיל עד ימינו. הממצאים החדשים משתלבים במכלול ארכאולוגי מרתק שהתגלה בשנים אחרונות באזור ראש העין. מדובר בבתי חווה אחדים שהוקמו כנראה לאחר חורבן ממלכת ישראל בשנת 720 לפסה”נ, אז השתלטה האימפריה האשורית על האזור. הקמתם של בתי החווה באזור זה מעניינת במיוחד לאור העובדה ששטחים רבים בתחומי ממלכת ישראל החרבה נותרו שוממים. יש חוקרים הסוברים כי בתי החווה הוקמו בעידוד האימפריה האשורית שהיה לה אינטרס ליישב את האזור הסמוך לדרך הבינלאומית ולגבולה המערבי של האימפריה.

מאגר המים שנחשף בראש העין, מבט מבפניםצילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

מאגר המים שנחשף בראש העין, מבט מבפנים

צילום אווירי של שטח החפירה בסמוך לראש העיןצילום: יצחק מרמלשטיין

צילום אווירי של שטח החפירה בסמוך לראש העין

בחפירות בראש העין השתתפו עשרות תלמידי תיכון, במסגרת מיזם חדש של רשות העתיקות ומשרד החינוך, בו מוכרת חפירה ארכאולוגית בתור 'הערכה חלופית' בבחינת הבגרותצילום: גילי שטרן, רשות העתיקות

בחפירות בראש העין השתתפו עשרות תלמידי תיכון, במסגרת מיזם חדש של רשות העתיקות ומשרד החינוך, בו מוכרת חפירה ארכאולוגית בתור ‘הערכה חלופית’ בבחינת הבגרות