היפופוטמים בתל-אביב

שרידי יישוב כלכוליתי נתגלו בלב תל-אביב

שרידי יישוב כלכוליתי שהתגלו בתל-אביב חושפים טפח מן החיים באזור החוף לפני כ-6,000 שנה.

מפת האתר

דו”ח ראשוני שפורסם זה עתה על חפירת בדיקה והצלה באתר הסמוך לגדול נחל האיילון ומצוי מצפון לתחנת הרכבת ‘סבידור’ בתל-אביב מגלה כי במקום היה יישוב כלכוליתי קטן מן התקופה המאוחרת (המכונה ‘התרבות הע’סולית’). בין הממצאים שנמצאו על ידי צוות החופרים מטעם רשות העתיקות נמצאו שרידי יישוב קטן, מתקני אכסון ואשפה, ושרידי תעלת מים קטנה. במקום נמצאו בורות רדודים, בורות פעמון, ואף פירים שהובילו לחללים תת-קרקעיים – ממצא ייחודי לאזור זה שכמוהו נמצא עד היום רק באזור יהוד.

באתר נמצאו כלי חרס רבים כמו קערות, בזיכים, אגניות ופערורים, ועוד. משרידי בעלי החיים והעצמות שבאתר עולה כי תושביו אכלו חזירים, כבשים ועזים,  דגים, ואף צדו היפופוטמים. יתר על כן, באתר פעלה רשת סחר בין-אזורית של חפצי בזלת ונחושת.

אפשר להניח שהיישוב הוקם סמוך לנחל האיילון ולא הרחק מחוף הים, ובסמיכות למארג הדרכים הקדום שזכה לכינוי ‘דרך הים’ – נתיב הסחר החשוב בארץ ישראל בכל התקופות. היישוב ננטש כנראה בעקבות סערת גשמים או שיטפון גדול. לדברי צוות החופרים, השרידים שהתגלו בחפירה מצטרפים לממצאים מהחפירות הקודמות שנערכו באזור ונראה כי בתקופה הכלקוליתית המאוחרת הייתה פעילות רחבת היקף באזור זה.

פיר לאחר תחילת חפירתו. באדיבות רשות העתיקות משלחת ון דר ברינק