הון, שלטון, מטמון

-

תערוכה חדשה במוזאון ישראל מתמקדת במטבעות זהב. לצד יופיים המיוחד, המטבעות מספקים הצצה לעולמה של האימפריה הרומית ולתודעתם העצמית של קיסרי האימפריה

מטבעות עתיקים הם אחד הממצאים הארכאולוגיים האהובים ביותר על חובבי ההיסטוריה. מעבר למידע ההיסטורי שאפשר ללמוד מהמטבעות, יש להם גם ערך סמלי, ובמקרים רבים גם ערך אמנותי. במיוחד נכון הדבר בנוגע למטבעות זהב – היקרים והיוקרתיים שבמטבעות, וגם הנדירים שבהם. מטבע זהב בודד שמצא מטייל אי שם ברחבי הארץ יכול להגיע בקלות לחדשות, שלא לדבר מטמון של מטבעות כאלה.

באגף לארכאולוגיה במוזאון ישראל בירושלים נפתחה לאחרונה התערוכה ‘הון שלטון – מטבעות זהב רומיים מאוסף ויקטור אדה’. בתערוכה מוצג אוסף מיוחד במינו של 75 מטבעות זהב שטרם הוצגו לקהל הרחב, והיא מספקת הצצה נדירה לעולמם של שליטי האימפריה הרומית. דיוקנאות הקיסרים הרומים ונשותיהם המופיעים על המטבעות עשויים מלאכת מחשבת, והם מדגימים כיצד הפנים האנושיות יכולות לשמש מראה לאופיו של האדם. המטבעות גם ממחישים כיצד יכול אמצעי פיננסי טכני לכאורה לשמש לצורכי תעמולה. מטבעות האוסף מקיפים כ-350 שנה, מהקמת הקיסרות הרומית ועד לקבלת הנצרות כדת הרשמית של האימפריה הרומית. התערוכה עוקבת אחר התפתחות הדיוקנאות ואחר הכיתובים המופיעים על המטבעות – רובם כוללים מלים כמו ניצחון, ביטחון ושלום – ומראה עד כמה מעט השתנה בסיס התעמולה באלפיים השנים האחרונות.

באדיבות מוזאון ישראל, ירושלים
באדיבות מוזאון ישראל, ירושלים