ברכת הגת

גת שומרונית נחשפה ביישוב צור נתן ובה כתובת ברכה על פסיפס

גת גדולה התגלתה ביישוב צור נתן שבדרום השרון. הגת היתה כנראה חלק מנחלתו של האדון אדיוס שהיה בעל שטח נרחב במקום לפני כ-1600 שנה, בראשית המאה החמישית לסה”נ.

בשולי הגת נמצאה כתובת ברכה על פסיפס בתוך ‘טבלת אזניים’ (טבולה אנסטה). הכתובת ביוונית אומרת ”רק אלוהים עוזר לנחלה היפה של האדון אדיוס. אמן‘.

ד”ר חגית טורגה, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, מסרה:

“הכתובת התגלתה בתוך גת מרשימה ששימשה לייצור יין. גת זו היתה, ככל הנראה, חלק מנחלה חקלאית של אדם נכבד בשם אדיוס. הגת היא השנייה מסוגה בארץ, בה נתגלה פסיפס הנושא כתובת ברכה המשוייכת לשומרונים. גת נוספת נתגלתה לפני מספר שנים באפולוניה שבהרצליה. אדון הוא תואר כבוד שניתן לבכירים בקהילה, ומעיד על מעמדו החברתי הגבוה של בעליה של הנחלה החקלאית”, אומרת טורגה. “גם מיקומה של הגת, קרוב לראש התל של צור נתן, בו נתגלו בעבר שרידי בית כנסת שומרוני, מעיד על מעמדו הגבוה של אותו אדיוס”.

'רק אלוהים עוזר לנחלה היפה של האדון אדיוס. אמן'צילום: ראלב אבו דיאב, רשות העתיקות

‘רק אלוהים עוזר לנחלה היפה של האדון אדיוס. אמן’

בחפירות שנערכו בעבר בראש התל הסמוך לצור נתן, נחשפו שרידי בית כנסת שומרוני אשר הוסב לכנסייה במהלך המאה השישית לסה”נ. סמוך אליו נתגלה מתחם שבו שולבו חדרים גדולים וחדרים לתעשיית יין, שמן וחיטה. באחד מן החדרים הללו נתגלו ריחיים של חמור, ששימשו לטחינת קמח, ועליהן חריטה של מנורה בעלת שבעה קנים.

כתובת הברכה בגת מצטרפת לעדויות על היישוב השומרוני הנרחב שהתקיים בדרום השרון לפני כ-1600 שנה, ומוסיפה מידע על חייהם של השומרונים בתקופה הביזנטית. שרידי יישוב שומרוני התגלו בעבר סמוך לכפר הירוק ליד תל-אביב, ובית כנסת שומרוני נתגלה בתל קסילה לגדות הירקון.

ראשוני השומרונים הובאו לארץ במסגרת ההגליות של מלכי אשור והם התיישבו בתחילה באזור שכם והשומרון. משך השנים הם התפשטו לאזורים נוספים רבים, תוך שמירה על המסורת והמנהגים הייחודיים להם. במהלך המאה השישית מרדו השומרונים שלוש פעמים בשלטון הביזנטי מתוך רצון לשמר את זהותם. לאחר מרידות אלה הצטמצמה אוכלוסייתם והיא התמקדה באזור הר גריזים. כיום יש קהילה שומרונית קטנה מאד בהר גריזים ובעיר חולון, המונה פחות מ-1,000 נפש.