רעיונותיו המהפכניים של קרל מרקס הניעו מיליונים ברחבי העולם וחוללו שינויים כבירים בהיסטוריה העולמית. אחדים מהתנועות ומהאישים הבולטים שהושפעו ממרקס והפכו את רעיונותיו למציאות

מאו דזה־דונג והספר האדום

1976-1893

מאו היה מנהיג סין הקומוניסטית מיום היווסדה ועד מותו ומפתח התאוריה הפוליטית הקרויה על שמו — המאואיזם. המאואיזם שואף להתאים את הרעיונות של מרקס ולנין, שמאו ראה בהם את אבותיו הרוחניים, למציאות ההיסטורית והכלכלית של סין.

לנין והמהפכה הקומוניסטית

1924-1870

התוצאה המעשית הדרמטית ביותר שנבעה מרעיונותיו של מרקס הייתה בלי ספק ייסוד ברית המועצות הקומוניסטית. בהשפעת מרקס ביקשו לנין ושותפיו לכונן מהפכת פועלים כלל עולמית, אולם בפועל הביאה המהפכה להקמת אחת הרודנויות האכזריות בהיסטוריה.

אוגוסט בבל והולדת הסוציאל דמוקרטיה האירופית

1913-1840

בסוף המאה ה־19 היה אוגוסט בבל ממייסדי המפלגה הסוציאל דמוקרטית הגרמנית הגדולה והחזקה. מפלגות סוציאל דמוקרטיות הוקמו בהדרגה ברוב מדינות אירופה, והאידאולוגיה שלהן אימצה פרשנות מתונה של הרעיונות המרקסיסטיים.

אנטוניו גרמשי והפילוסופיה הפוליטית

1937-1891

הפילוסוף האיטלקי אנטוניו גרמשי היה חבר פרלמנט מטעם המפלגה הקומוניסטית ופעילותו במפלגה הביאה למעצרו בידי אנשי מוסוליני ב־1926. הוא נידון לעשרים שנות מאסר ובכלא כתב פילוסופיה פוליטית שהושפעה עמוקות ממרקס. כתביו מהווים מקור השראה חשוב להגות הפוסט־מודרנית.

אסכולת פרנקפורט והמרקסיזם האקדמי

אסכולת פרנקפורטהיא כינוי לקבוצת הוגים וחוקרים גרמנים, יהודים ברובם, שהתקבצו בפרנקפורט בשנות העשרים של המאה העשרים ופעלו בגרמניה ובארצות הברית עד לסוף המאה. הגותם נחשבת לאחד הפיתוחים המרשימים של המרקסיזם והיא השפיעה עמוקות על מדעי הרוח והחברה.

פרנסואה הולנד והסוציאל דמוקרטיה כיום

Courtesy Web Summit

נולד ב1954

נשיא צרפת הנוכחי, פרנסואה הולנד, הוא מהבולטים בין ראשי המדינות הדמוקרטיות הבאים מקרב מפלגות סוציאליסטיות. האידאולוגיה של מפלגות אלה משלבת בין מתן זכויות סוציאליות לפועלים ברוח רעיונותיו של מרקס לבין תפיסת עולם דמוקרטית.

צה גווארה
והמרקסיזם האלים

1967-1928

-

הרופא הארגנטיני ארנסטו צה גווארה הפך בעשורים האחרונים לאייקון תרבותי המסמל אומץ לב ומהפכה. צה היה בעל תפיסת עולם מרקסיסטית קיצונית ודגל בשימוש באלימות חסרת מעצורים לשם הנחלתה.

הוגו צאווס וסוציאליזם במאה ה־21

2013-1954

Courtesy Agência Brasil

הלאמת בארות הנפט בוונצואלה בידי הנשיא הוגו צאווס בראשית שנות האלפיים לא נבעה בהכרח מסוציאליזם, אולם הרטוריקה של צאווס נשענה — במודע או שלא במודע — בעיקר על רעיונותיו של מרקס.

סוציאליזם ציוני — הקיבוץ

צילום: דוד שרף, ארכיון עין חורש

התנועה הציונית התפתחה במקביל לעליית הסוציאליזם, ולכן לא מפתיע שמראשיתה היו בציונות מרכיבים סוציאליסטיים חזקים. התוצר הייחודי, הבולט והמרשים ביותר של תנועת הפועלים הציונית היה בלי ספק הקיבוץ — מהיישומים המיוחדים של משנת מרקס.