מצרים התת-קרקעית חושפת אוצרות

המשרד לענייני עתיקות במצרים חושף עוד מערות קבורה עם מומיות באתר טונה אל ג’בל במצרים המרכזית

הודעה מטעם משרד העתיקות המצרי שפורסמה אתמול (שבת, 1/2/19) מסרה על גילוי כמה חדרי קבורה עתיקים ובהם כ-40 מומיות. המומיות נמצאו באתר הארכיאולוגי ההולך ונחשף בטונה אל ג’בל שבמחוז מיניה, כ-300 ק”מ מדרום לקהיר וכ-15 ק”מ צפונית-מזרחית לאל-עמרנה, בירתו המפורסמת של המלך אח’נאתן מהמאה ה-14 לפסה”נ.

חדרי הקבורה שעל חשיפתם דיווח ח’אלד ענאני, השר המצרי לענייני עתיקות, נחצבו בסלע וקבורים בהם בני משפחה מן המעמד הבינוני מן התקופה התלמית או מהתקופה הרומית במצרים. המומיות נמצאו במצב טוב, ולפחות 10 מתוכן הן של ילדים. חלק מן המומיות מעוטרות בכתובות בכתב דמוטי, הוא הכתב המצרי הרהוט שהשתמשו בו לצרכים יומיומיים, בניגוד לכתב ההיירוגליפים שיוחד למטרות פולחניות מקודשות. לדברי השר המצרי יעבור עוד זמן עד שיובהרו הפרטים באשר לכתובות שעל המומיות.

אתר טונה אל ג'בלתשתית מפה באדיבות מפות גוגל

אתר טונה אל ג’בל

האתר הארכאולוגי הוא הנקרופוליס (עיר המתים) של העיר העתיקה ח’מון, היא הרמופוליס בשמה היווני-רומי. כל השטח הגדול של העיר והנקרופוליס מכיל שרידים מן התקופות הקדומות של הממלכה המצרית (שושלת ד’), עבור במבנים מפוארים מימי רעמסס השני (“הגדול”) של השושלת הי”ט, ועד התקופה התלמית והרומית. בנוסף, יש באזור גם שרידי כנסיות מתקופה מאוחרת יותר.

בית תלמי ההלניסטי שלט במצרים מ-323 לפסה”נ ועד לשנת 30 לפסה”נ, כשמצרים נכבשה על ידי הרומאים. המלכה האחרונה מבית תלמי היתה המלכה המפורסמת קלאופטרה (השביעית), שהתאבדה ערב הכיבוש הרומי.

לפני שנה בדיוק חשף משרד העתיקות המצרי את מציאתו של מתחם קבורה במערות באותו אתר עצמו, ובו עשרות גולגולות, כ-1000 צלמיות קבורה “אוּשַׁבְּתִי” ותכשיטים, וגם מומיה אחת, עתיקה במקצת מאלו שנחשפו עתה. המצרים עובדים במרץ על חשיפת האתר כולו, אולם לדברי הממונה על החפירה הם יזדקקו לעוד ארבע שנים לפחות כדי לחשוף את כל המתחם. טונה אל ג’בל היא אזור ארכאולוגי עשיר מאד, עם שרידי מקדשים מהתקופה התלמית והרומית. אולם אחד הממצאים המפורסמים ביותר עד היום באתר הוא אסטלת גבול העיר הצפוני של המלך אח’נתון מהמאה ה-14 לפסה”נ.

 

החשיפות הארכאולוגיות בשנתיים האחרונות במצרים הן חלק ממאמץ גדול של ממשלת מצרים להחיות את ענף התיירות שנפגע קשות עם הדחתו של הנשיא חוסני מובראק ב-2011. בשנת 2017 חלה עלייה של 54% במספר התיירים במצרים, לסך של 8.3 מיליון תיירים, אולם מספר זה עדיין רחוק מ-14.7 מיליון התיירים שביקרו במצרים בשנת 2010.