עד שיבוא אליהו

ממשלת מצרים משקיעה הון עתק בשיקום בית הכנסת הגדול באלכסנדריה

בית הכנסת “אליהו הנביא” באלכסנדריה שוקם ונחנך בטקס רב-רושם בתחילת חודש פברואר 2020. נציגים רמי דרג ממשלת מצרים, ובהם ח’אלד אל-ענאני שר העתיקות של מצרים, חברי הקהילה היהודית ו-25 שגרירים זרים הוזמנו לטקס הפתיחה של בית הכנסת “אליהו הנביא” באלכסנדריה. המבנה המפואר (הניצב דווקא ברחוב הנביא דניאל…) הוא בית הכנסת העתיק ביותר במצרים העומד על תלו. הוא נחנך ב-1354 לראשונה, אך חרב בהפגזות של צבאו של נפוליאון שפלש למצרים ב-1798. בשנת 1948 הוא שוקם שוב, בתכנונו של ארכיטקט איטלקי. באופן אירוני, בית הכנסת שוקם בד בבד עם עזיבת אלפים מיהודי מצרים עם הקמתה של מדינת ישראל. זהו גם בית הכנסת הגדול ביותר שהיה באלכסנדריה במאות השנים האחרונות, והוא מכיל 700 מקומות ישיבה.

בשנים האחרונות סבל המבנה מנזקים קשים והתמוטטות חלק מן הגג בעזרת הנשים בגלל נזילות מים והתפוררות. ממשלת מצרים השקיעה בשיפוץ יותר מ-6 מיליוני דולרים, ועשתה זאת כחלק מן המאמץ המצרי האדיר לשקם את התיירות הזרה במצרים שנפגעה קשות מאז 2011, עם אירועי “האביב הערבי”.

קהילת אלכסנדריה היא קהילה עתיקה מאד, עוד מן התקופה ההלניסטית. הקהילה היהודית הגדולה והעשירה שחיה בה היתה גם הבסיס לתרגום התנ”ך ליוונית במאה ה-3 לפסה”נ, בתרגום המכונה בפינו “תרגום השבעים”. בראשית הספירה הנוצרית התחרתה קהילת אלכסנדריה בחשיבותה ובמעמדה בקהילות הגדולות של ארץ ישראל. המפורסם בין בני הקהילה היה ההוגה היהודי הנודע פילון האלכסנדרוני, שחי בה במאה הראשונה לספירה. בשנת 40 לספירה עמד פילון בראש משלחת שייצגה את יהודי אלכסנדריה כנגד משלחת (שאחד מחבריה היה אדם בשם אפיון) שייצגה את תושביה ההלניסטים בפני הקיסר גאיוס קליגולה, וביקשה לבטל את הוראתו להציב את פסלו בבית הכנסת באלכסנדריה.

בשנת 1948 חיו באלכסנדריה קרוב ל-42 אלף יהודים. לאחר הקמת המדינה עזבו יהודי מצרים את המדינה, רובם לישראל. כיום יש באלכסנדריה כ-20 יהודים, מרביתם נשים, ואין מניין מתפללים בבית הכנסת.

יולנדה מזרחי, אחת מחברות הקהילה האחרונות שנותרו באלכסנדריה, השתתפה בטקס חנוכת בית הכנסת המשוקם ואמרה:

“זה הרבה בזכות הנשיא א-סיסי, זה לא היה קורה בלעדיו. הרבה דברים השתנו מאז שהוא השתלט על המדינה. קרובי משפחתי מתגוררים בצרפת, ישראל ואיטליה, והם לבטח ישמחו לבקר עכשיו בבית הכנסת שלנו, שנושא בעבורם זכרונות ומורשת רבים כל כך”.

באופן מופגן, הממשל המצרי לא הזמין את שגריר ישראל במצרים להשתתף בטקס חנוכת הבניין המשוקם. מן השגרירות נמסר כי השגריר ישתתף בטקס של הקהילה היהודית בזמן הקרוב.