מַסֵּכָה תַעֲשֶׂה לָּךְ

מסכת אבן מרהיבה ונדירה בת כ-9,000 שנה נמצאה לאחרונה בדרום הר חברון. המסכה הפרהיסטורית היא ממצא נדיר שעשוי לשפוך אור על המנהגים והפולחן של בני התקופה

לפני מספר חודשים נמצאה המסכה לא הרחק מהיישוב פני חבר שבדרום הר חברון. זמן קצר לאחר מכן היא הגיעה לידי רשות העתיקות, שאנשיה זיהו ככל הנראה את האתר הארכיאולוגי שממנו הגיעה המסכה, המתוארכת לתקופה הניאוליתית קדם-קירמית ב’ (תקופת האבן החדשה, לפני כ-9,000 שנה).

גב’ רונית לופו מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, אמרה

המסכה בפני עצמה הינה ממצא ייחודי מאד בעולם הארכיאולוגי, אך יותר מכך נדיר שיודעים מאיזה אתר היא הגיעה. העובדה כי בידינו מידע על מקום מציאתה הוודאי, הופכת את המסכה זו לחשובה יותר מרוב המסכות בנות תקופתה, המוכרות עד היום.

המסכה עשויה מאבן גיר צהבהבה-ורדרדה והיא עוצבה באמצעות כלי אבן. העיצוב וההקפדה על הפרטים מרשימים מאד, כולל תווי פנים מושלמים וסימטריים, עצמות לחיים, ופה עם שיניים. העדר הפתח באף והמשקל הכבד של המסכה מעידים אולי שהיא לא נועדה לחבישה. ייתכן שהחורים שבצד המסכה שימשו לתלייתה על הקיר, על עמוד מקודש, או על פסל, וייתכן שחיברו אליה חומרים אחרים, אשר ייצגו שיער או כיסוי ראש מהודר.

מסכה בת 9000היחידה למניעת שוד, רשות העתיקות

מסכה בת 9000

זמנה של המסכה הוא מתקופת ‘המהפכה החקלאית’, שבה עברו חלק מבני התקופה מלקט וציד לחקלאות ביישובי קבע קטנים, ואף החלו לביית חיות ובהמות. מתקופה זו מוכר בארץ המגדל העגול ביריחו והחומות המתחברות אליו, ומערת נחל חימר ליד ים המלח.

איננו יודעים הרבה על הפולחן והאמונות של בני התקופה הניאוליתית, אולם מן הממצאים של צלמיות בדמות אדם, גולגלות מכוירות ומסכות אבן, אפשר לשער שלממצאים אלו, שלא היה להם שימוש מעשי-קונקרטי בחיי היומיום, היתה משמעות פולחנית כלשהי. גב’ לופו ציינה שבאתרים בני התקופה נמצאו גולגלות קבורות מתחת לרצפות הבתים, ואולי יש בכך כדי להעיד על תחילת מנהגי פולחן משפחתיים ותודעה של שימור המורשת המשפחתית או החמולתית. ייתכן שכיור גולגולת או מסכה העניקה למת חיי נצח, לפי תפיסתם של בני התקופה.

המסכה מאזור פני חבר מצטרפת למסכות נוספות המיוחסות לתקופה הניאוליתית הקדם קרמית ב’ שהתגלו במדבר יהודה ובשוליו, כמו למשל בנחל חימר. ועל כן ייתכן שהאזור היה מרכז לייצור מסכות האבן, וככל הנראה גם לפעילות פולחנית בתקופה זו.

נחל חימר. צילום: אסתר ענבר

ד”ר עמרי ברזילי וגב’ רונית לופו מרשות העתיקות הציגו את המחקר הראשוני על המסכה בכנס ‘העמותה הישראלית לפרהיסטוריה’ שנערךבמוזיאון ישראל בסוף נובמבר 2018.