אוצר הכדר

מטמון מטבעות זהב נמצא בחפירת בדיקה בשכונה חדשה בעיר יבנה

מטמון מטבעות זהב בן כ-1,200 שנה התגלה בחפירות ארכאולוגיות של רשות העתיקות ביבנה. בתוך פך חרס קטן גילו החופרים שבעה מטבעות זהב. לדבריהם, ייתכן שמדובר בקופתו האישית של כדר שבית היוצר שלו היה במקום. הפירה, מדרום-מזרח לתל יבנה, מתנהלת ביוזמת רשות מקרקעי ישראל לקראת הקמת שכונה חדשה לעיר יבנה. זוהי חפירת בדיקה במסגרת ההכנות להקמת השכונה החדשה.

המטבעות הן מן התקופה המוסלמית הקדומה, במאה ה-9 לספה”נ. הן נתגלו בתוך “שדה כבשנים” בהיקף יוצא דופן, שפעל בסוף התקופה הביזנטית והאיסלמית הקדומה (מאות 9-7 לסה”נ). בכבשנים אלה נצרפו באש קנקנים, סירי בישול וקערות, אשר יצאו משם למסחר. בשל המיקום משערים החופרים שמטמון המטבעות היה אולי קופתו של כדר שפעל במקום.

מבדיקה ראשונית של ד”ר רוברט קול, מומחה למטבעות מרשות העתיקות עולה כי המטמון מתוארך לתחילתה של תקופת הח’ליפות העבאסית במאה ה-9 לסה”נ. בין המטבעות ישנו דינר זהב של החליף הארון א-רשיד (786 – 809 לסה”נ), שעליו התבססו סיפורי אלף לילה ולילה. אזור זה של הארץ היה מרכזו של השלטון העבאסי באותה תקופה; מימי הארון א-רשיד נותר היום בארץ רק מבנה אחד העומד על תלו: ‘בריכת הקשתות’ ברמלה.

“המטמון מכיל מטבעות שאנחנו רואים לעתים רחוקות כאן בישראל. מדובר בדינרי זהב של שושלת האגלבים – שליטים מקומיים מטעם החליפים העבאסיים בבגדד, אשר שלטו בצפון אפריקה. אין ספק שזאת מתנת חנוכה עבורנו”, מסכם קול.

בחלק אחר של האתר ביבנה, נחשפו שרידיו של מתקן תעשייתי רחב ידיים מהתקופה הפרסית (מאות 5-4 לפנה”ס), הקדום בכ-1200 שנה לאזור התעשייתי המוסלמי, אשר שימש כנראה ליצור יין. לדברי ד”ר אלי הדד, “בבדיקות ראשוניות שערכנו התגלו גרעיני ענבים קדומים בתוך תאי המתקן. גודלם של התאים והכמות הרבה שלהן בו מעידים על ייצור יין בקנה מידה מסחרי, הרבה מעבר לתצרוכת המקומית של תושבי יבנה העתיקה”.

משלחת של קרל הגדול פוגשת את הארון אל רשיד בבגדדJulius Köckert 1864

משלחת של קרל הגדול פוגשת את הארון אל רשיד בבגדד