רפאל
1483-1520, איטליה
רנסנס
במוקד תנועת הרנסנס עמדה החזרה לערכי העולם הקלסי, היווני והרומי, באמנות ובמדע
רפאל (רפאלו סנציו) נולד ב-1483 בעיר אורבינו שבאיטליה והיה אמן ואדריכל. בגיל שמונה התייתם מאמו, ובגיל 11 התייתם גם מאביו שהיה צייר מוערך בחצרו של דוכס אורבינו. היתום הפגין כישרון ציור היאה לבנו של אמן, ויש הטוענים כי לאחר מות אביו היה לשוליה בסדנת האמן המצליח פרוג’ינו. ב-1504 השתוקק רפאל ללמוד מלאונרדו דה וינצ’י ומיכלאנג’לו והחליט לעבור לפירנצה, שם צייר את סדרת המדונות שלו. ב-1509 הוזמן על ידי האפיפיור לצייר את קירות חדר החותם שבו פעל בית הדין הכנסייתי, ועל אחד הקירות צייר את התמונה הידועה שזכתה לשם ‘אסכולת אתונה’.
רוח יוון באיטליה
‘אסכולת אתונה’ היה השלישי מבין ארבעת הקירות שצייר רפאל. לפניו צייר תמונה שייצגה את התאולוגיה ותמונה שייצגה את המוזות המיתולוגיות ואת השירה. הקיר הפילוסופי עמד מול הקיר התאולוגי, העמדה שביטאה את הניגוד בין חכמת הדת לחכמה החילונית.
בציור מיוצגים גדולי הפילוסופים, המתמטיקאים והמדענים במהלך הדורות כשהם לומדים זה מזה ומשוחחים זה עם זה, למרות שלמעשה הם חיו בזמנים שונים. רוב הדמויות המופיעות ביצירה מצוירות בדמות אנשים ידועים מאיטליה בזמנו של רפאל, וביניהם מיכלאנג’לו שעבד באותו זמן על ציורי הקיר שלו בקפלה הסיסטינית לא הרחק משם. בכך ביטא האמן את רוח הרנסנס – גדולי התרבות היוונים מתגלמים בדמויותיהם של גדולי התרבות האיטלקים ונותנים לרוח היוונית חיים חדשים.
במהלך העבודה על ציורו הגדול ביותר – ‘ההשתנות של ישו’ – מת רפאל בטרם עת ב-1520, כשהוא בן 37 בלבד, ונקבר בפנתאון. רפאל היה אמן מוכר ועשיר, ועד היום הוא נחשב לאחד משלושת גדולי הרנסנס, לצד לאונרדו ומיכלאנג’לו שמהם השתוקק ללמוד.
תחת קורת גג אחת
רפאל מפאר את גדולי המורשת הפילוסופית והמדעית של יוון. אחדות מהדמויות המופיעות בציור הקיר הגדול ‘אסכולת אתונה’
אפלטון
אפלטון, המצויר בדמותו של לאונרדו דה וינצ’י, מצביע למעלה, אל עולם האידאות השמימי. הפילוסוף מחזיק בידו כרך של ‘טימאוס’, מהדיאלוגים שבהם הוא החל לתהות על עמדותיו הראשונות
אריסטו
אריסטו מחזיק את הספר ‘אתיקה’ שכתב לבנו ניקומכוס, ובניגוד למורו הוא מחווה בידו לעבר האדמה. יש הטוענים כי צבעי הלבוש של שני אבות הפילוסופיה מכוונים לייצג את ארבעת היסודות – אש ואוויר השמימיים לאפלטון, ומים ואדמה הארציים לאריסטו
דיוגנס
דיוגנס כונה הכלב בעקבות חיי הסגפנות שגזר על עצמו, ובכללם מגורים בתוך חבית. כיאה לפילוסוף שדגל בהתנזרות מהנאות העולם הוא יושב על המדרגות בלבוש מרושל
חתימת האמן
דיוקנו העצמי של רפאל ניבט אלינו בין דמויות האסטרונומים. תלמי, בגבו אל הצופים, אוחז בכדור הארץ, ודמות שזהותה מוטלת בספק אוחזת בכדור שמימי שלפי המדע הקדום הקיף את העולם
אוקלידס
אֵוּקלידס, אבי הגאומטריה המוקף בתלמידים, מצויר בדמות האדריכל דונטו ברמנטה מאורבינו, חברו של רפאל
הרקליטוס
הפילוסוף הקדם סוקרטי, הידוע באמירתו ‘הכל זורם’, מצויר בדמותו של האמן מיכלאנג’לו, ובתנוחה המזכירה את דמותו של ירמיהו בציור הקיר של מיכלאנג’לו בקפלה הסיסטינית
היפטיה
היפטיה עסקה במתמטיקה ובאסטרונומיה בספרייה של אלכסנדריה במפנה המאה החמישית. אמונותיה היו אליליות, והכללתה בתמונה יצרה עימות בין רפאל לנציגי הוותיקן
פיתגורס
פיתגורס, המתמטיקאי הנודע שגילה את האופי המתמטי של המוזיקה, האמין כי מספרים הם היסוד שבעזרתו אפשר להבין את העולם. מי שמביט בו בעיון מאחוריו הוא אבן רושד, פילוסוף בן המאה ה-12 שהעביר לעולם המוסלמי את המורשת היוונית
אפיקורוס
אפיקורוס מצויר כמי ששרוי בסיפוק רגוע, כיאה לפילוסוף שלימד להגיע לאושר באמצעות הימנעות מתלות בתאוות וברדיפה אחר הכבוד
סוקרטס
המורשת העיקרית של סוקרטס היא השיחות שקיים עם נערים ומבוגרים במרחב הציבורי. נהוג לזהות את החייל בתמונה עם אלקיביאדס, שסיפור אהבתו לסוקרטס מתואר בדיאלוג ‘המשתה’
פרטי התמונה:
אסכולת אתונה
ציור קיר, 500 770X ס”מ
הוותיקן, 1510
הארמון האפוסטולי, הוותיקן