אני השׂר שפל הרוח

שלמה אבן גבירול היה אולי גדול המשוררים בספרד בתקופת תור הזהב היהודי, אבל איננו יודעים הרבה על חייו. שיריו מספקים רק מידע מועט, ויש בהם פנים לכאן ולכאן // אוריה כפיר

 

החרב, המגן והסוס

למשמע המלה אביר עולה בדעתנו הדימוי של אבירים רכובים על סוסים הנוהגים כבוד בעצמם ובזולתם ונודעים לתהילה, אך דימוי זה נוצר כשכבר לא נזקקו לאבירים בשדה הקרב. מי באמת היו האבירים, מה העניק להם את דמותם ואיך הם הפכו לנחלת העבר? // ערן שמיט

לקריאת הכתבה בגרסה הדיגיטלית

 

מהדלת האחורית

בסוף שנות השלושים חיפש ועד העיר האשכנזי של ירושלים רב שימלא את מקומו של הרב זוננפלד שנפטר. הרב יואל טייטלבוים לא נכלל ברשימת המועמדים, אבל הגיע ביוזמתו לירושלים כדי להציג את  מועמדותו. הוא לא נבחר, אך המלה האחרונה נאמרה רק לאחר שזכה להצלחה גדולה מעבר לים // מנחם קרן-קרץ

קיצור תולדות שירת החצר

בימי הביניים נוצרה בחצרות נגידים שירה על ידי אצילים, אבירים ומלומדים שהם העסיקו, הן בספרד המוסלמית והן באירופה הנוצרית. מה אפיין את השירה שחוברה בנסיבות חברתיות אלה?

משחקים בהיסטוריה

דוד בן-גוריון לא התעניין בכדורגל, אבל כשהבין כי צעירים חסונים ומאורגנים יכולים לסור למשמעתו דאג לשלוט בארגון הפועל ולהקים בו פלוגות שאינן עוסקות רק בהתעמלות // חיים קאופמן

מסע בזמן    

המבנה הגדול והשותק של הסראיה בצפת היה עד לפרץ נפלא של מעשי צדקה, וגם למפעל פרטי של עלייה בלתי לגלית // תמר הירדני

אמנות ההיסטוריה

‘הפלקה’ מאת שלום קובושווילי, אומן יהודי מגיאורגיה // נעמי סמואל

מנבכי הארכיון

אהרן קריכלי ומפעל תיעוד יהודי גאורגיה בשנות השלטון הסובייטי // איליה וובשין

ביקורת ספרים

‘אנטישמיות’ (בעריכת סקוט אורי וגיא מירון) ו’מגוי קדוש לגוי של שבת’ (מאת ישי רוזן-צבי ועדי אופיר) – שני ספרים העוסקים ביהודים על רקע האחרים // עמית עסיס