גיליון 13 | סיון תשעא | יוני 2011

המורה לנבואה // יהודה יפרח

בכל מקום שאליו נדד לימד רבי אברהם אבולעפיה את מורה הנבוכים לרמב”ם, אבל עיסוקיו חרגו מתחומי ההיגיון והשכל הישר. תורותיו של המקובל שהכין עצמו להחזרת הנבואה – שיש להן היום הד בשיטות ניו-אייג’ מדיטטיביות – הביאו עליו חרמות והגליות

 

יהודים? צרפתים? איטלקים! // יואב שורק

הרפובליקה האיטלקית המודרנית נוסדה למרגלות האלפים, הרחק מהחום האיטלקי, כשהיהודים – השריד האותנטי של יהדות צרפת העתיקה – נוטלים חלק נכבד ונרגש בכינונה. יומן מסע בפיימונטה, הכי אירופה שאפשר

 

חמדה גנוזה // יהודה צבי שטמפפר

הגניזה התימנית לא זכתה לפרסום כאחותה הקהירית. לשם תיקון המצב אסף יהודה לוי נחום דף לדף מאוצרות הגניזה של בני עדתו. מחקר של חיבור עלום הוביל לאחרונה לגילויים מרתקים ולמימוש צוואת האספן להצלת האוסף הנדיר ולהנגשתו

 

שגריר קודם זמנו // עשהאל אבלמן

הרב חיים יוסף דוד אזולאי, אדם בעל השקפה אוניברסלית נינוחה, נטולת רגשי נחיתות או צורך בהתנצלות, זכה לתהילה רבה והשפיע עמוקות על קהילות ישראל באשר הן. יליד ירושלים שכבר במאה ה-18 היה אזרח העולם הגדול

 

מהי יהדות – הפרק הבא: לשאלת היהדות בפתח המאה ה-21 // מיכה גודמן

השאלה ‘מהי היהדות’ עתיקה כיהדות עצמה. למרות ההיסטוריה עתיקת היומין של היהדות, מעולם לא ניתנה לשאלה זו תשובה חד משמעית. בפתח המאה ה-21 נראה ששלוש האסכולות העיקריות שנתנו תשובה לשאלה זו – החסידית, הציונית והליברלית – הופכות מיריבות מרות לתנועות המשלימות זו את זו

 

בני אהרן האחרונים // יעקב מדן

הורקנוס מבחוץ, אריסטובולוס מבפנים. מקריבי התמיד מעלים חזיר על חומת ירושלים הנצורה וציפורניה של רומא נאחזות בממלכת החשמונאים הנקרעת. שמעיה ואבטליון מנהיגי הדור פונים אל המדבר הפוליטי ובעקבותיהם המוני בית ישראל

 

מנבכי הארכיון

גאוצ’ו יהודי ללא שוחט? // יוחאי בן גדליה

קבוצת מתיישבים דורשת שיתלוו אליה שוחט ומלמד משלה, אך ידי הקאלאניסטין על התחתונה. לא למושבות הברון רוטשילד בארץ ישראל מיועדות פני הקבוצה אלא לארגנטינה, למושבות של הברון הירש

 

ביקורת

מיכה יוסף ברדיצ’בסקי, אבנר הולצמן // ימימה חובב