הבריחה // הילי מויאל
‘הבריחה’ הייתה תנועת ההגירה הבלתי לגאלית הגדולה ביותר במאה העשרים, אולם היא נעלמה כמעט מהזיכרון היהודי הקולקטיבי. שמונה בני נוער יצאו למסע בעקבות מאות אלפים מניצולי השואה שנעו ברחבי אירופה, פוסעים בדרכים קשות וחיים מהיד לפה, בדרכם הביתה – לארץ ישראל
רודף האמת // ימימה חובב
שמואל דוד לוצאטו גדל בבית שהושפע מאווירת הפתיחות, מורשת הרנסנס האיטלקי, ולכן החדשנות המדעית חיה בעולמו בשלווה לצד חיים יהודיים שמרניים. שד”ל התנגד לקבלה וגם לאמנציפציה, ותלה תקווה דווקא בעלייה לארץ ישראל
אימפריה צפה // אלי גרינברג
כיצד יכול עם קטן ודל במשאבים לשרוד, לשגשג ולהתפתח באזור הנשלט בידי אימפריות ענקיות? התשובה של הפיניקים הייתה התבססות בתחום הייחודי של הספנות. הסוחרים והדייגים החרוצים בנו ספינות מרשימות מעצי ארז, יצאו מעריהם שלחוף הלבנון והקימו אימפריה של מושבות לאורך חופיו של הים התיכון
האדמו”ר המתנגד // לוי יצחק קופר
אדמו”ר רבי חיים אלעזר שפירא ממונקטש הרבה להתנגד בחייו: לציונות, לרפורמה, להגירה לאמריקה, ואפילו למפעל הדף היומי ולאגודת ישראל. הוא ראה בהתנגדות ובמאבק חותם של אמת לעמדה שבה אחז, ובכך הפך לאחד ממעצבי הקהילה החסידית החרדית עד ימינו
ביקורת
בריאה, גור וידאל // ימימה חובב
עוד חוזר הניגון
לו היית לידי // הילי מויאל
‘מלכות החרמון‘ נראה כמו שיר אהבה לכל דבר. רק שורה אחת בבית האחרון חושפת את הרקע לכתיבת השיר – ההתרגשות שאחזה במחברו, לוחם בחטיבת שריון, בעקבות כיבוש החרמון במלחמת ששת הימים
בזמן אמת
קריקטורה של הדור השני – מישל קישקה // ענת אדלר-טל
אחרית דוור
מכתבים מהמושבה // איתמר עצמון
המושבות העבריות הראשונות דאגו לספק למתיישבים שירותי דואר זולים ואמינים. סניפי הדואר שהוקמו במושבות מגלים צדדים אחדים של החיים שהתקיימו בהן
מנבכי הארכיון
פספורט ללא תמונת פספורט // יוחאי בן-גדליה
כיצד זוהה אדם בתעודות רשמיות בעידן שקדם להמצאת הצילום? על תעודות מסע ללא תמונה ועל הקשיים והתסבוכות שהן עשויות לעורר