מדף חדש בארון הספרים היהודי

אחרי הכיבוש הערבי הפכה הערבית לשפת אמם של רוב היהודים בעולם. מלומדים יהודים שנחשפו לתרבות הערבית הוסיפו לארון הספרים היהודי סוגות חדשות אשר היו עד אז מחוץ לתחום והיום הן נראות מובנות מאליהן // מרים גולדשטיין

לקריאת הכתבה בגרסה הדיגיטלית

 

ערבית כחול לבן

הם משחקים מחבואים בערבית מדוברת, מתפללים בערבית קלסית, לומדים בבית הספר את כתבי עגנון וביאליק, קוראים עיתון בערבית ספרותית ומתראיינים לעבודה בעברית. איך התפתחה לשונם של הערבים במדינת ישראל לכדי ניב ייחודי? // תהילה ביגמן

 

על כן קרא שם המקום

הציונים עברתו את שמות המקומות בארץ וערבים בעלי מודעות לאומית התעקשו על הגייתם כפי שהיא בערבית, אלא שרבים מהשמות משמרים שמות עבריים קדומים בצורות שונות. חייהם הסודיים של שמות מקומות בארץ ישראל // מאיר רוטר

 

לא כל כך תמים

מסמך מהגניזה הקהירית מספר על דמות לא מוכרת של יהודי רב תושייה שפעל בתקופה העבאסית. מי היה תמים בן עמאר? // חגי מזוז

קיצור תולדות השפה הערבית

איך התפתחה הערבית לאורך השנים? כמה דוברי ערבית יש היום בעולם וכמה קוראי ערבית? למה הערבית היא יותר משפה אחת ואיך היא קרובת משפחה של העברית? סדר בבלגן

 

ביקורת ספרים

האם היינו מגיעים למקום טוב יותר אילו בראש הנהגת היישוב היו ציונים מזרחים? על ספרם של אביגיל יעקבסון ומשה נאור ‘בני הארץ והמזרח’ // אבי שילון

 

משחקים בהיסטוריה

מה אפשר ללמוד מהשתתפותם של שחקנים ואוהדים ערבים בכדורגל הישראלי על השתלבותו של הציבור הערבי במדינת ישראל // חיים קאופמן

 

מסע בזמן

קבריו הרבים של האימאם עלי והאגדה על סיפור מותו // תמר הירדני

לצפייה בכתבה

 

אמנות ההיסטוריה

שייח’ חמדוללה מייסד האסכולה העות’מאנית בקליגרפיה // נעמי סמואל