גיליון 3

האב המייסד // דניאל שלם

דמותה של עדת ‘ביתא ישראל’, היא יהדות אתיופיה, עוצבה מכוח פעולה רבת תנופה של נזיר מלומד אחד, שהציל את העדה מכיליון רוחני במאה ה-15. סיפורו של אבונה אבא צברה הצמיח יהדות מובדלת מתוך עולם שיהדות ונצרות, מלוכה ושפלות שימשו בו בערבוביה

 

המיליציה הנשכחת של ירושלים // ניר מן

הרבה לפני ‘בר גיורא’ ו’השומר’, ותוך שיתוף כוחות של בני היישוב הישן והחדש, פעלה בירושלים ‘הגווארדיה הירושלמית‘, כוח מגן וכוח משימה שהציל את יהודי העיר מתגרת ידם של שודדים ופורעים. עליית תלמידי הגר”א הניעה גם פעילות זו

 

 

של מי הגניזה הזאת? // שרה ג’ו בן-צבי

הסיפור המפורסם על גאולת הגניזה הקהירית מתחיל עם שתי נזירות מקיימברידג’ שהביאו כתב יד מקהיר לשלמה זלמן שכטר. מפורסם, אבל לא כל כך נכון. מלומד ירושלמי בשם שלמה אהרן ורטהיימר היה כנראה הראשון שהבין את חשיבותה של הגניזה, אך מצבו הכלכלי ושייכותו התרבותית לא אפשרו לו למצות את הגילוי

 

המודרנה שבדרך – דוד גאנז // עשהאל אבלמן

היהודי האשכנזי הראשון שכתב ספר היסטוריה – יהודית ועולמית – היה תלמיד חכם מובהק ורב -תחומי בשם דוד גאנז. ספרו ‘צמח דוד’ משקף את שעת הדמדומים שבין חברה מסורתית לחברה מודרנית

 

עד מתי נעמיד פנים? // שי סקונדה

הכישוף והמאגיה היו כוחות חיים ובועטים ביהדות בעבר, והם כאלה גם בהווה. הסתירה המובנית בין יהדות לכישוף ובין מודרניזם לכישוף מביאה את השיח האקדמי להתעלם ממנו ללא הצדקה

 

 

מנבכי הארכיון

דרישת שלום עסיסית // אורי מלמד

המטבח היהודי הבווארי של המאה ה-18 מקבל פנים בכתב עברי ובשפה הגרמנית. שף הבית מצא מתכון ראוי לשחזור

 

ביקורות

פותח שערים, יוסי בן שחר (עורך) // כרמיאל כהן

על במת ההיסטוריה (המחזה ההיסטורי) // בן-עמי פיינגולד

ותכתבו: אהובתנו, אמונה אלון // ימימה חובב

החדר – מחקרים תעודות…, ע’ אטקס ודוד אסף (עורכים) // עקיבא צימרמן

 

שימור

ארמון קטן של יהדות // יואב שורק

בית כנסת חדש נחנך במושב כפר יחזקאל