גיליון 12 | אייר תשעא | מאי 2011

עברים בצל הצלב // יואב שורק

פאדובה קנתה לה מקום של כבוד בתולדות ישראל, כעירם של חכמים ומלומדים. חיים יהודיים תוססים ורחבי אופק שקקו בעיר האוניברסיטאית, אך תמיד בתודעת גלות מובהקת. רשמי מסע

 

צעד אחד יותר מדי // יוסף עדיחי כהן

חננאל דה פוליניו נולד יהודי ומת נוצרי. תלמיד חכם מיוחס ועשיר שרדף את אחיו, קטרג על תלמודם, ביקש להעבירם על דתם והיה להוט יתר על המידה לטפול עליהם עלילת דם. אנטישמיות תוצרת בית

 

עגונות המומרים // דוד בס

רע ומר היה גורלן של נשים שבעליהן המירו דתם. מי שבחרה להישאר דבקה באמונתה היהודית, לוותר על בעלה ולפעמים אף על ילדיה, נותרה במקרים רבים עגונה ומנועה מלהינשא לאחר, אלא אם הסכים בעלה לגרש אותה כדת משה וישראל

 

מלוב לירושלים // יעקב חג’ג’-לילוף

הכיבוש האיטלקי העמיד את יהודי לוב על פרשת דרכים. הם יכלו לבחור באירופיזציה ובהתבוללות, אך בפועל בחרו לחזק את זהותה הציונית של הקהילה. הארגונים הציוניים בלוב הקימו מערכת חינוך, ארגון הגנה ומערך של עלייה ב’ שבמסגרתו עלו לארץ כעשרה אחוזים מבני הקהילה

 

יהודי מחמד לרגע // עשהאל אבלמן

סיפורו האמיתי של יועץ החצר אופנהיימר הפך סמל לדמותו של היהודי בגולה המודרנית: קרוע בין יהדותו לגרמניותו ומשלם בחייו על שנאת יהודים; או – בעיניים אנטישמיות – סמל לתככנות וחמדנות

 

מלחמת אלים // יוחנן בן יעקב

המוטיבציה הייחודית שאפיינה את הכחדת יהדות אירופה בידי הנאצים נותרת בלתי נתפסת ומעבר להיגיון. בספר במהדורת כיס – ‘שיחות עם היטלר‘ – שהופיע כבר ב-1939, נפרס החזון הניהיליסטי של היטלר שהיה אנטיתזה למוסר היהודי וחייב את השמדת היהודים

 

מטביעים חותם // איתמר עצמון

מטבעות המרד הגדול שימשו כלי תעמולתי בידי המורדים, שמטרתו להוביל את דעת הקהל לתמיכה בהמשך המרד גם כשהסיכוי לשרוד נראה קלוש

 

מנבכי הארכיון

נשות האסירים מדמשק // יוחאי בן גדליה

פרשת עלילת הדם בדמשק הסתיימה עם הצלחתם של נציגי יהדות אירופה, משה מונטיפיורי ואדולף כרמייה, להשיג חנינה לראשי הקהילה העצורים. ממכתב תודה שהתגלה לאחרונה בוקע קולן האותנטי של נשות הקהילה שמילאו חלק פעיל בפרשה

 

ביקורת

חירות של רגע, פרקי יומן, וירג’יניה וולף // עשהאל אבלמן

משפט אייכמן (The Eichmann Trial), דבורה ליפשטדט // זאב שביידל