מאת: זאב קינן

95 | אייר תשעח | מאי 2018

 

הורה שכזאת // עמית עסיס

הוא לא סמל יהודי עתיק וגם לא סמל סוציאליסטי, אבל זה שנים שריקוד ההורה מזכיר לרבים בישראל ובעולם את רוח הימים הראשונים של החלוציות הציונית. איך הפך ריקוד ההורה לאחד מסמליה המרכזיים של התרבות החלוצית?

 

חלוצים ללא הילה // אבי פיקאר

החל מאמצע שנות ה-50 החלה עלייה המונית מתוניסיה וממרוקו, ורובה נקלטה בפריפריה הישראלית – במושבי העולים ובעיירות. למה הועברו יוצאי צפון אפריקה דווקא לאזורים אלה? גזענות? חלוציות? התשובה כנראה מורכבת יותר

 

הייתה כאלמנה // ימימה חובב

בימי היישוב הישן עלו אלמנות רבות לירושלים לעשות בה את שנותיהן האחרונות, וחלקן באוכלוסייה היהודית של העיר היה ניכר. מה הוביל דווקא אותן לארץ ישראל? הסיפורים שנותרו מלמדים אותנו על מעמדן ומצבן של אלמנות יהודיות וגם על המאוויים ששכנו בליבותיהן

 

זרימה אזורית // ימימה חובב

הכיבוש הבריטי הביא איתו פיתוח לארץ ישראל ולאזור כולו. קו הנפט שיצא מבארות הנפט שבעיראק והגיע עד נמל חיפה הוא דוגמה לתשתיות שחיברו בין ארצות האזור. בימים שבהם מדינת ישראל מתקיימת כמרחב סגור של תשתיות עצמאיות, אפשר לזכור שיש גם אפשרויות אחרות

 

ביקורת ספרים

ממני אישית לא יצא גנרל, שגיא טורגן

כשהצבא החליף מדיו – פרקים בהתפתחות צה”ל בשנים הראשונות, מרדכי בר-און // יגיל הנקין

 

אמנות ההיסטוריה

דיוקן אדם, בנימין ליפמן פרינץ // נעמי סמואל

 

בזמן אמת

ח”כ יולי (יואל) אדלשטיין // שרה ג’ו בן-צבי

 

מנבכי הארכיון

לא התכוונו לאגן טינה // דניז ריין

יהודים ביקשו סיוע כדי להגר לארגנטינה, אבל לאן בעצם הם רצו להגיע? ארכיונים של ארגוני הסיוע להגירה מספרים סיפור שמעורבים בו צדדים רבים. איזה מהמסמכים אומר את האמת ואיזה מסמך חושף מניפולציה?

 

עוד חוזר הניגון

בינו נא מורדים, ר’ דוד בוזגלו ושמואל פרשקו // עטר פלג